Grupo Andersen
Artigo
Artigo publicado na revista Fadamorgana. Inverno 2004-05; 10: 43-45.
Grupo Andersen
[Neste bicentenario de Hans Christian Andersen que o mundo enteiro celebrará ao longo de 2005 cómpre revisar os contos do gran escritor dinamarqués para descubrir, nestes textos universais, valores que nos permitan educar na fantasía, na lectura e na diversidade e pluralidade que Andersen como ninguén, soubo sementar nos seus textos. O artigo que segue, asinado polo Grupo Andersen -agrupación galega de investigadores sobre LIX- danos claves para utilizar estes contos na aula de educación infantil.]
No ano 1979
A. Teberosky e E. Ferreiro marcaron un antes e un despois no ensino da
lecto-escritura ao concluír, despois de anos de investigacións, que os nenos/as
aprenden a ler e a escribir formulando hipóteses sobre os textos aos que se
enfrontan (Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, Ed. Siglo
XXI). Poñen a proba unha e outra vez estas hipóteses e van facendo as
reformulacións pertinentes ata que, progresivamente, acadan un dominio do
código. Para favorecer ese progreso natural dos cativos/as é imprescindible o
traballo, dende unha perspectiva lúdica, con textos reais (cartas, contos,
publicidade, prensa...) na aula dende os tres anos.
Os contos de Andersen pertencen a esa parcela de
textos reais que, non só no referido ás propiedades do texto son impecables,
senón que ademais son unha fonte de diversión e fantasía intensa e doce que eles
devoran.
A proposta que nós lanzamos consiste en traballar a Hans Christian Andersen
e os seus contos como un proxecto integral no que ir xerando actividades que se
enmarquen dentro das tres áreas curriculares da Educación Infantil.
A continuación presentámosvos distintas actividades deseñadas a partir de
distintos contos de Andersen para a súa posterior aplicación na aula neste ano
do bicentenario do seu nacemento.
A SEREÍÑA
Empezar por este clásico tan coñecido, cremos que favorecerá a motivación dos nenos para seguir afondando no coñecemento da obra e da vida do seu autor.
* Partindo do carácter literario da vida de Andersen, marcada pola desgraza
e a superación, confeccionaremos un libro no que se mesturen texto e imaxes do
autor co fin de favorecer a identificación dos nenos/as con outro neno nacido no
1805.
* Traballar o nome dos personaxes do conto facendo fincapé nas letras que o
compoñen con actividades do tipo de relacionar a imaxe dos personaxes e o seu
nome, escribir os nomes entre todos para atopar o máximo número posible de
letras que os forman, etc.
* Falar do papel dos avós nas nosas vidas comparándoo coa avoa da Sereíña e
valorar a experiencia e sabedoría dos maiores. Celebrar o día dos avós na escola
no que nos contarán contos, recitarán poesías, ensinarán xogos que só eles
coñecen.
* Debuxar, e mesmo construír con distintos materiais (barro, plastilina...)
o pazo submarino da Sereíña, a casa da bruxa e o pazo do príncipe. Explicar aos
demais o por que do noso deseño, respectando a opinión dos compañeiros e
valorando a creatividade. Posteriormente ao visionado da película, compararemos
as nosas propostas cos deseños da Disney.
* Xogar a cambiar as características dos personaxes de Andersen: que
pasaría se o príncipe fose feo, se á Sereíña non lle gustase o mundo exterior,
se ao príncipe lle gustasen os homes?...
POLGARIÑA
O eixo central deste conto é a aceptación do diferente, polo que vai axudar aos cidadáns do futuro que temos nas nosas aulas a convivir nun mundo multirracial.
* Tomar a medida de Polgariña, aproximadamente 4 cm., e buscar e medir
distintos obxectos do contorno para confeccionar unha lista de cousas que son do
mesmo tamaño.
* Observar e comparar distintos tipos de sementes para facer,
posteriormente, unha plantación. Podemos elaborar unha ficha para cada unha na
que se vaian apuntado os cambios que sufre a semente e, posteriormente, a planta
ao ir medrando (días que tarde en despuntar, centímetros que mide nas sucesivas
semanas, cando lle saen as follas e as flores...).
* Confeccionar un mapa no que apareza o percorrido e as distintas paradas
que fixo Polgariña dende que saíu da súa casa ata casar co príncipe das flores.
* Seguindo as pautas que aparecen no conto, imaxinar e poñer en práctica
distintos xeitos de transportar aos compañeiros/as (carretilla, arrastrándoos,
dacabalo, en brazos...).
* Transcribir e gravar nunha cinta as onomatopeas de animais que se nos
ocorran.
* Debuxar como vería Polgariña a nosa escola, o patio, as montañas... cando
ía voando enriba da andoriña, tendo como obxectivo o traballo da perspectiva e
de nocións espaciais.
* Inventar historias paralelas á de Polgariña imaxinando o que lles pasou á
nai e á bolboreta que axudou á protagonista.
O SOLDADIÑO DE CHUMBO
* Comparar e entresacar semellanzas e diferenzas
deste conto co “Crebanoces” (versión reducida) de Hoffman, autor que foi un
referente para Andersen e a súa literatura. Esta mesma actividade pode facerse
comparando cun poema sobre este conto de Ana Mª Fernández recollido no libro
A casa de había unha vez, insistindo nas diferenzas de formato, de estrutura
e de léxico entre un texto escrito en verso e un en prosa.
* Aprender a facer un barquiño de papel e xogar con el mentres contamos o
conto.
* Facer distintas experiencias nas que a auga sexa o elemento principal:
facer pompas xigantes con auga e glicerina; probar se distintos obxectos flotan
ou non; volver a probar pero engadindo sal na auga; construír unha montaña cun
río e unha fervenza; observar os cambios no estado da auga...
* Volver redactar a historia do soldadiño pero como se fose unha noticia
que aparecese na sección de sucesos do xornal.
* Construír o conto en forma de escenas fotografadas ou deseñadas e
convertelo nunha fotonovela.
AS FLORES DA PEQUENA IDA
Na infinidade de contos que escribe Andersen as
flores, plantas e os animais son unha constante, así como a aparición de
personaxes que se dedican a escribir historias (referencia a
si mesmo) por iso traballar esta historia en
concreto axudaranos a avanzar no coñecemento das peculiaridades do seu estilo.
* Falar sobre a morte dos distintos seres vivos afrontándoa como outra fase
máis da vida. Analizar os distintos momentos polos que pasa durante a súa vida
un animal ou unha planta. Esta é unha boa escusa para analizar os cambios que
sufre a natureza co paso das estacións.
* Elaborar un mural no que vaiamos colocando distintas flores que irán
traendo os nenos/as. Fixarémonos nos seus nomes, observaremos as súas partes e
compararemos diferenzas e parecidos entre elas. Coñecer o contorno fomenta o
interese dos nenos, a valoración e coidado do mesmo e unha mellora na autoestima
dos pequenos xa que son capaces de moverse no seu contexto próximo cunha maior
seguridade.
* Inventar outras opcións fantásticas para sucesos naturais como cando
neva, a area das praias, por que caen as follas..., como sucede coa explicación
que o conto dá sobre por que murchan as flores.
* Transformar este conto nun diálogo que podemos dramatizar na aula para
favorecer a empatía e a mellora da expresión oral, piar dunha boa expresión
escrita.
* Conversar sobre as posibilidades do baile chegando incluso a aprender a
bailar unha mazurca, muiñeira ou calquera outro baile popular.
Confiamos en que esta parte do noso traballo vos sexa de interese e así o marabilloso mundo de Andersen se estenda polas nosas escolas.
O Grupo Andersen está formado por:
http://webs.uvigo.es/ageps/Andersen/somos.htm